Y20 Policy Paper: Growth and the Jobs Creation Portfolio

By: Claire Glossop and Olivia Labonté - July 12, 2014

Above all else, the G20 tackles issues pertaining to the international financial system, which necessarily require some coordination, especially in the domain of growth and jobs creation. Canada has its own domestic plans for economic growth but conversation is needed to discuss stimulation of cross-border growth and agreement on governing institutions. As a G20 engagement group, the Y20 is also considering the growth and jobs creation priority from a youth lens and is particularly concerned about youth unemployment.  Cognizant of the domestic and global nature of economic growth, this briefing will outline Canada’s economic growth agenda domestically and within the G20. Couched in this context, we will consider the youth perspective and Y20 policy recommendations.

Canada’s Economic Growth Policy

Canada’s domestic growth and jobs creation policy implemented by the current Conservative government is known as the ‘Economic Action Plan.’[1] It aspires to provide an array of short and long-term solutions to build a healthy economy. Canada also participates in bilateral and multinational growth efforts which have also led it subscribe to a set of commitments.[2]

In terms of Canada’s G20 specific commitments, in February 2014 the G20 nations’ finance ministers and central bank governors committed to raising G20 output by 2% (above the projected level) in the next five years.[3]  If achieved, this target would deliver an incremental $2 trillion to global GDP and millions of additional jobs. The plan to achieve this goal is twofold:

1)      Stimulate growth through country specific macroeconomic and structural reforms

2)      Build economic resilience to better weather future economic downturns

To stimulate growth there are a number of classical liberal economic measures that have been selected for policy re-emphasis. These include: government sponsored infrastructure projects;[4]trade barrier liberalization; and promoting competition to help businesses become more productive, efficient and innovative. Collectively, these initiatives should promote employment, increasing labour force participation. This in turn ultimately improves livelihoods in step with economic growth.

Building economic resilience is also a high priority for Canada. This can be induced through stronger and better-harmonized international institutions. Achieving this objective is sought through financial regulation reforms, modernizing the international tax system, reforming global institutions and combating corruption.

Youth perspective- Point de vue de la jeunesse

Les jeunes font face à un risque de chômage plus élevé que les travailleurs plus âgés, même dans des conditions économiques optimales. Ceci est le cas puisqu’il y a souvent un délai entre la fin de leur carrière académique et leur premier emploi. De plus, le roulement de différents emplois est beaucoup plus élevé que les travailleurs matures. Les jeunes sont également plus touchés par la récession parce que les entreprises répondent initialement à la détresse financière par l’arrêt du recrutement plutôt que de licencier le personnel expérimenté.[5]La délégation canadienne s’engage à discuter ce problème et à rédiger des recommandations visant à améliorer les perspectives d’emploi pour les jeunes.

Le chômage des jeunes: un problème Canadien et international

Les chiffres du chômage des jeunes sont à la hausse à l’échelle mondiale, et les jeunes canadiens ne font pas exception. Au Canada, le taux de chômage des jeunes est à 14,5 pour cent, c’est-a-dire plus de 411 000 jeunes de moins de 25 ans étaient sans emploi en avril dernier.[6] Parmi les Canadiens âgés de 25 et 54, le taux de chômage se situait à 5,8 pour cent. Le grand écart entre les deux est assez alarmant. Ce n’est donc pas très surprenant que la libéralisation de l’accès à l’emploi est d’une importance primordiale pour les jeunes canadiens d’après les résultats de l’enquête national conçu par la délégation canadienne du Y20.[7] En enlevant les contraintes par rapport à la mobilité du marché du travail, ceci permettrait aux gens les mieux qualifiés d’être embauchés et permettrait aussi au marché du travail d’être plus flexible et plus accommodant pour les jeunes. Pour se faire, il devrait y avoir des efforts afin de créer des accréditations reconnues à l’échelle internationale. Ceci permettrait aussi de réduire l’asymétrie d’information présente lors de l’évaluation des différentes qualifications.

Il est également important d’effectuer des réformes par rapport aux formations qui existent présentement. Ce serait bénéfique pour les jeunes canadiens de modifier le cadre incitatif du secteur privé par rapport aux stages et programmes de formation afin d’encourager les firmes à embaucher des jeunes. En ayant des jeunes mieux formés et avec plus d’expérience de travail, ceci va mieux les encadrer pour trouver un emploi à temps plein par la suite. D’après le OCDE, pour avoir une réforme de ‘youth guarantee’ qui aura du succès il faut que le projet de loi se centre sur des interventions abordables qui visent à améliorer le capital humain tout en se concentrant sur ’entrée rapide de l’emploi. [8] Ce dernier a aussi été souligné comme priorité pour les jeunes canadiens lors du sondage national[9].

Conclusion

The topic of growth and jobs creation is of the utmost importance to young Canadians and youth around the world. The Y20 is chiefly concerned with ensuring the inclusion of a youth perspective in the G20 mandate and emphasis must be placed on the global crisis of youth unemployment. Although Canada has successfully navigated its way through the recent global economic crisis, it must do more to support youth struggling in a global climate of fiscal uncertainty.

With over 420,000 jobless youth in Canada alone[10] and millions more around the world facing similar challenges, it is imperative that conscientious and strategic priorities target the rising youth unemployment epidemic.

 Endnotes

[1]http://actionplan.gc.ca/

[2]http://www.international.gc.ca/g20/2014.aspx

[3]https://www.g20.org/g20_priorities/g20_2014_agenda

[4]http://actionplan.gc.ca/en/initiative-section/federal-infrastructure

[5]https://www.welfare.ie/en/downloads/OECD-Report-Options-for-an-Irish-Youth-Guarantee.pdf

[6] http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/youth-unemployment-is-a-global-crisis/article12294236/

[7] Y20 Canadian Delegation Survey ‘Understanding the Priorities of Young Canadians | Comprendre les priorités des jeunes Canadiens’

[8] https://www.welfare.ie/en/downloads/OECD-Report-Options-for-an-Irish-Youth-Guarantee.pdf

[9] Y20 Canadian Delegation Survey ‘Understanding the Priorities of Young Canadians | Comprendre les priorités des jeunes Canadiens’

[10] http://www.huffingtonpost.ca/2013/06/20/youth-unemployment-canada-cibc_n_3473194.html